مسیرهای اصلی ترانزیتی ایران ؛ کریدورهای حیاتی شمال - جنوب و شرق - غرب

به گزارش تین‌نیوز، ایران به عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب، دارای کریدورهای استراتژیک ترانزیتی است که نقش حیاتی در تجارت بین المللی ایفا می کنند. در این گزارش به مهم ترین مسیرهای ترانزیتی ایران و پتانسیل های اقتصادی آنها می پردازیم.

 

کریدور شمال-جنوب (NSTC) North-South Transport Corridor)

مسیر اصلی: بندرعباس → تهران → بندر انزلی

- بنادر کلیدی:

  - بندرعباس (اصلی ترین بندر تجاری ایران)

  - چابهار (دروازه اقیانوس هند)

  - بوشهر و امام خمینی (حوزه خلیج فارس)

  - انزلی (دروازه دریای خزر)

مزایا:

✅ کوتاه ترین مسیر اتصال هند به روسیه و اروپا  

✅ کاهش 40% هزینه و زمان نسبت به مسیر سنتی سوئز  

✅ ظرفیت جابجایی 10 میلیون تن کالا سالانه

 

کریدور شرق - غرب (جاده ابریشم جدید)

مسیر اصلی: سرخس (ترکمنستان) → تهران → بازرگان (ترکیه)

- شهرهای مهم مسیر:

  - سرخس (مرز ترکمنستان)

  - مشهد

  - تهران

  - تبریز

  - جلفا (مرز آذربایجان)

پتانسیل ها:

  •  اتصال چین به اروپا در 15 روز (نصف مسیر دریایی)  
  •  افزایش مبادلات با کشورهای CIS  
  •  حمل سالانه 5 میلیون تن کالای ترانزیتی

 

 مسیرهای مکمل ترانزیتی

1. مسیر سرخس → بندر لاذقیه (سوریه)

- مسیر: سرخس → خسروی → بغداد → حلب → لاذقیه

- کاربرد: اتصال آسیای میانه به مدیترانه

2. مسیر بندر امام → شلمچه (عراق)

- حجم مبادلات: 3 میلیون تن کالا سالانه

- کالاهای اصلی: مواد غذایی، مصالح ساختمانی

3. مسیر چابهار → آسیای میانه

- شاخه ها:

  - چابهار → میلک → کابل → ترمز (ازبکستان)

  - چابهار → سرخس → ترکمنستان

- ظرفیت: سرویس دهی به افغانستان و کشورهای محصور در خشکی

 

 چالش ها و فرصت ها

چالش ها:

  • تحریم های بین المللی  
  • کمبود ناوگان مدرن ریلی  
  • رقابت با مسیرهای جایگزین

فرصت ها:

  • موقعیت استراتژیک در قلب اوراسیا  
  • برنامه های توسعه ریلی مانند راه آهن رشت-انزلی  
  • همکاری با سازمان های بین المللی مانند ECO

 

چشم انداز آینده

- تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان تا 1405

- افزایش سهم ایران از تجارت اوراسیا به 5%

- تبدیل به هاب لجستیکی غرب آسیا تا 1410

 

جهت حمل آسان کالای خود همین حالا با ما تماس بگیرید 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

بازگشت به تارنمای شرکت ره انجام